Element Water - de energetische winter

In tegenstelling tot de rush die de eindejaarsperiode met zich meebrengt, nodigen koude en donkere dagen uit om binnen te blijven en te rusten. Ook buiten komt alles tot stilstand. Alsof de natuur zich oplaadt voor een nieuwe periode van groei en bloei. De energetische winter is dan ook aangebroken. We bereiden ons voor op een nieuw seizoen van groei, vernieuwing van de geest en een nieuwe start. Rust staat voorop en vertragen is een must. Waarom? Lees snel even verder, dan vertellen we je meer.


De vijf elementen Hout, Vuur, Water, Aarde en Metaal, worden ieder gelinkt aan een energetisch seizoen. Dit zijn energetische periodes die ons voorbereiden op de vier werkelijke seizoenen: lente, zomer, herfst en winter. Ieder element is gekoppeld aan specifieke organen en emoties. Voor de winter is dat element Water. De organen die daaraan gelinkt worden, zijn de nieren en de blaas. De emotie van het element Water is innerlijke rust.

De energetische winter en het element Water.

De energetische winter start op 8 november en loopt tot 17 januari. De periode wordt gekenmerkt door het actieve element Water. Ter voorbereiding op de winter, versterken we het organenpaar nieren en blaas. Overdoen we, overdenken we of overwerken we onszelf, dan forceren we de waterstroom in ons lichaam. Nieren en blaas raken zo overbelast. Vertragen is in deze periode daarom van belang. Hoe je dat kan doen, delen we hieronder mee.

Tip 1: Optimaliseer de watercirculatie in je lichaam.

Last van vochtophoping? Dan kan de ​bodycrème Yogi Body Water​ wonderen doen! Dagelijks gebruik van deze bodycrème, op basis van jeneverbes en eucalyptus, optimaliseert de watercirculatie in je lichaam. Bovendien zorgt z’n samenstelling voor het versteviging van je huid en werkt hij ontgiftend, kalmerend en rustgevend bij angsten en overspannen zijn. Waarom zou je deze dus niet integreren in je ochtendroutine?!


Tip 2: Boost je vitamine D tijdens donkere dagen.

Voel jij je futloos, een beetje neerslachtig of ervaar je stramme spieren? Dat kan! Tijdens de winterperiode zijn de dagen immers korter. Een tekort aan zonnestralen zal rechtstreeks je vitamine D-balans beïnvloeden. Hoe minder vitamine D, hoe meer gevolgen je zal ervaren. Sneller ziek zijn, strammere spieren en futloosheid zijn daar enkelen van. Je vitamine D-peil in deze periode boosten, kan dus een groot verschil maken!

Tip 3: Scrub je huid zuiver.

Warmte kan wonderen doen. Stress, te veel werken en overdenken kunnen zich letterlijk vastzetten op je spieren. Duik daarom na een drukke dag een heerlijk warm bad in of spring onder de douche. Zo ontspan je alle spieren en geniet je van een zalig moment. Het natuurlijke badzout Selextreme Water, scrubt vervolgens alle dode huidcellen van je lichaam af. Niet alleen dat, de essentiële oliën verwerkt in het badzout voeden bovendien je hele lichaam. Laat die koude dagen maar komen!

Tip 4: Voed je lichaam langzaam.

Letterlijk dan. Je lichaam heeft behoefte aan verwarmende voeding tijdens deze koude dagen. Kies voor voedingsstoffen die langzaam opgenomen worden door je blaas, zo vermijd je overbelasting. Daarmee bedoelen we eten zoals noten, bieten, rapen, snijbiet en rode kool. Graanproducten als quinoa en boekweit of peulvruchten zoals linzen of bonen zijn hier interessant voor.

Tip 5: Breng je immuniteit op peil.

Wegen de dagen zwaar of mis je wat energie? Dan zijn de Vitality ampullen jouw go-to! Ze optimaliseren niet alleen je immuniteit, ze houden je stressniveau onder controle en zorgen voor een energieboost. Dankzij de toevoeging van koninginnenbrij, vit. C en vit. E, bezorgen ze je nieuwe kracht. Bovendien zijn ze ook voor diabetici toegankelijk!

Tip 6: Yin Yoga om jezelf bij te sturen.

Yin yoga laat ons toe contact te maken met de kern van ons zijn en ongerepte emoties te ontdekken. Het doet je stilstaan en helpt je intern te werken aan jezelf.

De nieren en blaas zijn gelinkt aan het element Water. Energie mag stromen, maar een te stroeve of te vlotte stroom zorgt voor verstijving of overbelasting van deze organen. Hieronder verduidelijken we twee houdingen die specifiek inwerken op deze organen.

Half Butterfly pose of de halve vlinder houding.

Deze houding is asymmetrische en dien je zowel link als rechts uit te voeren. Geef je lichaam over aan de zwaartekracht en laat het versmelten in de houding, zonder iets te forceren. Bij correcte uitvoering ervaar je rek aan de volledige achterzijde van het gestrekte been. Ook aan de wervelkolom en aan binnen- en achterzijde van het gebogen been dat naar buiten valt.

Snail pose of de slak houding.

Deze houding wordt ook wel eens de ploeghouding genoemd. Dit heeft hij te danken aan zijn vorm. Het uitvoeren van deze pose opent de achterzijde van je lichaam. Het creëert ruimte rondom je hart en de achterzijde van je nek. Symbolisch staat dit voor ruimte creëeren en je verleden loslaten. In je lichaam laat je alles stromen wat van nature uit dient te stromen. Opgelet: Deze houding kan rek of gevoeligheid geven aan de nek, schouders, bovenrug en keel.

“Volgen van een Yin Yoga proefles?”

Leerde je bij dankzij deze blog en wil je graag meer weten over dit onderwerp? Vraag ons dan gerust naar meer info of persoonlijke begeleiding.

Kom je graag meer te weten over de energetische seizoenen? Lees hieronder meer!

Energetische kalender 2022

Element Hout

Element Aarde

Element Vuur

Element Metaal

03/11/2022
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Alles weigeren
Instellingen aanpassen
Sta alles toe
Cookie-instelling bewerken