Element Hout - de energetische lente

We kennen allemaal de vier seizoenen: lente, zomer, herfst en winter. Maar hoorde je eerder al van de vijf elementen? Die komen voort uit de Traditionele Chinese Geneeskunde. Het zijn energetische periodes die je voorbereiden op de “echte” seizoenen. Het energetische seizoen start dus altijd vroeger dan het werkelijke seizoen.


Alles draait om energie in deze periodes. De energie van de natuur kunnen aanvoelen en jouw eigen lichaamsenergie hierop afstemmen, dat is de kern. Een kalenderjaar bestaat uit vijf seizoenen: hout, vuur, aarde, water en metaal. Ieder seizoen wordt gekenmerkt door bepaalde eigenschappen, emoties en is gelinkt aan specifieke organen. Voor de eerstvolgende periode wilt dat concreet zeggen…

De houtperiode, wat betekent dat?

Zoals hierboven gezegd start de energetische lente / het houtseizoen op 5 februari en loopt tot en met 17 april. Deze periode bereidt je dus voor op de “echte” lente, die start op 21 maart.

De lente is een periode van groei en beweging. Bomen en planten bloeien open, energie stroomt doorheen de natuur. Die opkomende energie huist ook in jezelf en kan je gebruiken om je zelfvertrouwen een boost te geven. Door je hout energie in balans te brengen, bezit je zelf de vitaliteit om enthousiast een nieuwe dag te starten en boze gevoelens van je af te schudden.

Hoe concreet lente energie opladen?

Enkele tips over hoe je energie te balanceren tijdens de hout periode geven we je graag mee:

Tip 1: Eet groenten en fruit. Hoe groener, hoe beter!

Groenten zijn een belangrijke bron van voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Ze zorgen voor een langer verzadigd gevoel, voeden je darmflora en bevorderen je stoelgang. Op die manier belasten ze je lever minder.

Kies daarom dagelijks voor verse, liefst biologische groenten en fruit. Zo’n 500g groenten en 1 à 2 stukken fruit per dag voldoen. Seizoensgebonden groenten dragen de meeste vitaminen. Groenten typerend voor het houtseizoen zijn andijvie, savooi, bloemkool, prei, spinazie en veldsla.

Tip 2: Start energiek aan de dag: smeer dagelijks “Yogi Body Hout”-lichaamsgel.

Je lichaam ontwaakt uit haar winterslaap en lentekriebels zijn voelbaar. De 'Yogi Body Hout' maakt de energiestroom in je lichaam wakker en verwarmt stijve spieren. Deze 3-in-1 lichaamsgel werkt in op de huid, lichaamsvloeistoffen en je emoties dankzij natuurlijke actieve ingrediënten. Zo activeert chili peper extract de bloedcirculatie en zorgt absint voor een gebalanceerde lever. Aloë vera hydrateert dan weer de huid. Alle producten uit het gamma van Yogi Body hebben voedende eigenschappen.

Tip 3: Boost je vitaliteit door yin yoga.

Leef vanuit je hart én leer te stoppen met geven vanuit je hart. Onderstaande yoga houdingen focussen op deze gevoelens.

De Dragonfly of Libel houding.

Deze houding werkt in op de eerste en tweede chakra: meer liefhebben en minder angsten toestaan. Het creëert rek aan de binnenzijde van de benen alsook langsheen de wervelkolom.

De Shoelace of Schoenveter houding.

Deze werkt in op de tweede en derde chakra: meer doen, minder kijken. Het brengt je emoties en creativiteit terug in balans.

Deze yoga houding creëert rek aan de buitenzijde van het dijbeen, in de heup en hoger gelegen gebied van de bil, alsook rond de wervelkolom.

Tip 4: Detox je lever en boost je metabolisme.

De lever krijgt veel te verduren. Na een gezellige winter-, en eindejaarsperiode kan de lever dus wel een reset gebruiken. De detox-bundel van Vitakruid helpt je lever bij het afvoeren van afvalstoffen. Het boost op die manier je metabolisme en vitaliteit.

 

Tip 5: Etherische olie.

De etherische olie gelinkt aan element hout is die van 'rozemarijn'. Hij stimuleert de bloedcirculatie en verwarmt slecht doorbloedde of vette huid. Deze olie heeft een gunstige werking bij vermoeidheid, vermoeide spieren en stress.

Bij uitputting geeft 'rozemarijn' weer nieuwe kracht, verbetert het onze concentratie , werkt opmonterend en heeft een positieve inpact op onze luchtwegen 

Tip 6: Haal een frisse neus in de natuur.

Het bezorgt je een gezonde portie beweging en verfrist letterlijk je gedachten. Durf stil te staan en voldoende rust in te lassen. Alleen zo raak je in balans.

Vond je deze blog interessant? Houd dan onze blogpagina verder in de gaten en vergaar meer kennis omtrent de seizoenen uit de Traditionele Chinese Geneeskunde.

31/01/2022
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Alles weigeren
Instellingen aanpassen
Sta alles toe
Cookie-instelling bewerken